صبر، مهمترین عامل موفقیت در بازارهای مالی

صبر، مهمترین عامل موفقیت در بازارهای مالی

یکی از راز های موفقیت تمامی سرمایه گذاران صبر است. با صبر شما می توانید نسبت به بسیاری از معامله گران دیگر برتری پیدا کنید. تقریبا تمامی سرمایه گذاران موفق صبر را سرلوحه کار خود قرار داده اند. تمامی معامله گران تازه کار هر روز در انواع مقالات می خوانند و یا از زبان دیگران می شنوند که صبر کلید موفقیت سرمایه گذارانی است که می خواهند در دراز مدت به سود خوبی دست یابند. اما متاسفانه در زندگی بسیاری از معامله گران این ویژگی جای چندانی ندارد. متاسفانه بسیاری از افرادی که به تازگی وارد بازارهای مالی می شوند، فکر می کنند که یک شبه میلیاردر می شوند. این تصور کاملا غلط است و اگر می خواهید که یک سرمایه گذار موفق شوید با فردی صبور باشید. اگر نگاهی به لیست موفق ترین سرمایه گذاران تاریخ بیندازید، مشاهده می کنید که بسیاری از آنها افرادی صبور بوده اند. وارن بافت و جورج سوروس دو نمونه بارز از افرادی هستند که با صبر توانستنه اند به موفقیت عظیمی برسند. وارن بافت در حال حاضر یکی از سرمایه گذاران مشهور آمریکایی است که تقریبا بیش از هشتاد و دو میلیارد دلار ثروت دارد. خیلی از سرمایه گذاران دوست دارند که روزی مانند او موفق شوند اما همه ی آنها صبر بافت را ندارند. مقدار زیادی از ثروت بافت در سن پنجاه سالگی نصیب او شد. این ثروت حاصل سرمایه گذاری هایی بود که او در سن بیست تا سی سالگی انجام داده بود. او حتی برای سوددهی برخی از سهم ها تقریبا بیست تا سی سال صبر کرده بود. بافت یکی از صبور ترین افرادی است که می توانید در بازارهای مالی مشاهده کنید او بارها در مصاحبه هایی که انجام داده است، بیان کرده که متاسفانه بسیاری از افراد تازه وارد این خصلت را ندارند و به همین خاطر به موفقیت نمی رسند.

مخالفان صبر

ممکن است عده ای بگویند که چنین کاری خوب نیست و خیلی از افراد با  خرید یک سهم و در مدتی کوتاه به ثروت هنگفتی دست یافته اند. بله، این موضوع کاملا حقیقت دارد اما این اتفاق تنها برای عده انگشت شماری رخ داده است و شما نمی توانید بر این اساس در بازارهای مالی مشغول به فعالیت شوید. سرمایه گذاری های کوتاه مدت همیشه به ثروت های هنگفت ختم نمی شوند. واقع بین باشید و با صبر و افزایش دانش سعی کنید که در طول چند سال سرمایه خود را افزایش دهید. با خرید و فروش های عجولانه شما فقط سرمایه خود را بر باد می دهید و دیگر هیچ سودی برای شما ندارد. همچنین فراموش نکنید که فقط با صبر موفق نمی شوید. شما باید با تحلیل های درست و افزایش دانش خود، سهام درستی را خریداری نمایید و در چارچوب زمانی مناسب آن را به فروش برسانید تا بتوانید سود خوبی از آن کسب کنید. بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد قانون اصلی بازار را که با قیمت پایین بخر و با قیمت بالا بفروش را فراموش می کنند آنها معمولا گران می خرند و ارزان می فروشند. در ادامه به بررسی دلیل این امر می پردازیم.

چرا بسیاری از معامله گران تازه کار گران می خرند و ارزان می فروشند؟

 

تا زمانی که شما وارد این کار نشده اید، واقعا نمی توانید شرایط را درک کنید و احتمالا با خود می گویید که این افراد چرا دست به چنین کاری که مشخصا اشتباه است می زنند؟ خب، در جواب باید بگویم که عده ای به خاطر نداشتن سواد کافی این کار را می کنند. عده دیگری هم که سواد خوبی در این کار دارند و احتمال می رود که اصلا چنین کاری انجام ندهند متاسفانه صبر ندارند. این افراد با اینکه می دانند چشم انداز سهمی که خریده اند بسیار خوب است اما با اولین منفی ها می ترسند و سهام خود را ارزان می فروشند. گاهی اوقات درست نیست که صبر کنیم و باید یک سهم را هر چه سریع تر بفروشیم. در اینجاست که از حد ضرر استفاده می کنیم اما بسیاری از سرمایه گذاران رفتاری هیجانی دارند و در این لحظات احساس می کنند که حد ضرر خود را به اشتباه تعیین کرده اند و با دیدن اولین منفی ها پا پس می کشند. واران بافت سخنی معروف درباره صبوری در بازارهای مالی دارد که بیان آن خالی از لطف نیست. او می گوید: بازارهای مالی محل انتقال پول از افراد عجول به افراد صبور هستند. هیچ وقت بدون تحلیل یک سهم را نخرید، بعضی از افراد سهمی را بدون بررسی می خرند و انتظار دارند که بعد از چند سال برای شان معجزه رخ دهد. هیچ کدام از این کارها به تنهایی کافی نیست. برای موفقیت شما هم باید دانش داشته باشید، هم تحلیل کنید و هم اینکه فردی صبور باشید. پس صبر خالی شما را به موفقیت نمی رساند. همچنین گاهی اوقات حوادثی رخ می دهد که قابل پیش بینی نیستند و شاید تا مدت ها بعد از رخ دادن آنها هنوز بازارهای مالی ریزش داشته باشند.

کلام آخر

به عنوان مثال در زمان شروع شیوع ویروس کرونا بازارهای مالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند، البته خوشبختانه در حال حاضر اوضاع بسیاری از بازارها بهبود یافته است اما ممکن است تا چند سال جبران خسارت های وارده شده به اقتصاد جهانی زمان ببرد. همچنین در زمان جنگ جهانی دوم تمامی بازارهای مالی آن زمان ریزش بسیار شدیدی داشتند در آن زمان سرمایه گذاران زیادی ورشکست شدند و جبران این ریزش ها ده سال زمان برد یعنی اینکه سرمایه گذارانی که دوام آوردند بعد از گذشت ده سال به سوددهی رسیدند.

صبر یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازارهای مالی است. شاید در اوایل این کار سخت باشد اما با تمرین و غلبه بر احساسات هیجانی خود می توانید به یک سرمایه گذار صبورِ موفق تبدیل شوید.

 

اسکرول به بالا